Jak pomóc osobie po traumie z zespołem stresu pourazowego (PTSD)?

Jak pomóc osobie po traumie? Katastroficzne przeżycia często powodują stany lękowe, depresję, a nawet gniew lub poczucie win, z którymi ciężko radzić sobie samemu. Warto próbować pomóc osobie, która przeżywa objawy PTSD.
Paulina Lewandowska
jak pomóc osobie po traumie

Osoby dotknięte PTSD po traumatycznych przeżyciach doświadczają szeregu negatywnych konsekwencji psychicznych. Należą do nich: natrętne, przerażające myśli, koszmary senne, uczucie bezradności i emocjonalnego odrętwienia, depresja, wyobcowanie, zaburzenia snu, pogorszona koncentracja i wiele innych. Odczuwane objawy zależą od indywidualnych predyspozycji oraz rodzaju przeżytego doświadczenia. Jak pomóc osobie po traumie wrócić do równowagi psychicznej?

Co może wywołać zespół stresu pourazowego (PTSD)?

Nie każde negatywne doświadczenie klasyfikuje się jako trauma. Zdarzenie traumatyczne to takie drastyczne przeżycia jak m.in.:

  • dowiedzenie się o ciężkiej chorobie (swojej lub kogoś bliskiego);
  • śmierć w rodzinie lub gronie znajomych;
  • poważny wypadek;
  • przeżycie klęski żywiołowej;
  • atak terrorystyczny;
  • wojna;
  • akty przemocy – napaść, pobicie, znęcanie się, gwałt.

Jak pomóc osobie po traumie? Okaż wsparcie

Jak pomóc osobie, która się tnie lub ucieka się do innych niezdrowych metod złagodzenia swojego cierpienia, lęku lub gniewu? Badania wykazały, że posiadanie wsparcia od drugiej osoby może być najważniejszym czynnikiem pomagającym wyleczyć zaburzenia psychiczne.

Jak pomóc osobie po traumie, która przeżyła koszmar i nie potrafi poradzić sobie ze skutkami? Zaoferuj swoją bliskość, uważnie słuchaj i pomagaj, jak tylko możesz. Nie zapominaj, aby zadbać także o siebie, aby mieć siłę i energię do niesienia pomocy. Zaproponuj grupę wsparcia, aby zwiększyć grono zaufanych osób pomocnych do emocjonalnej walidacji i zdrowego przepracowywania traumy.

Jak pomóc osobie po traumie? Nigdy nie porównuj cudzych uczuć do własnych. Wykaż się wyrozumiałością i cierpliwością. Zachęcaj do wypróbowania zdrowych sposobów na radzenie sobie z traumą. Należą do nich: ćwiczenia rozluźniające, mindfulness, prowadzenie dziennika, satysfakcjonująca aktywność fizyczna i profesjonalna terapia u specjalisty – psychologa lub psychoterapeuty.

Przeczytaj  Czy psycholog może wystawić zwolnienie z WF-u? Dowiedz się!

Powiązane:

    None Found
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły