Jak pomóc osobie z atakiem paniki? Pierwsza pomoc podczas napadu

Jak pomóc osobie z atakiem paniki, która myśli, że przeżywa zawał lub inne zagrażające jej życiu zaburzenie działania organizmu? Najważniejszy jest regularny oddech i spokojne myśli. Zapewniaj o bezpieczeństwie i rozpraszaj uwagę od ataku. Co jeszcze możesz zrobić?
beata
jak pomóc osobie z atakiem paniki

Atak paniki to stan silnego lęku, który pojawia się nagle wskutek jakiejś stresowej sytuacji. Typowe objawy ataku paniki to przytłaczające, katastroficzne myśli, hiperwentylacja, uczucie duszności, przyspieszone bicie serca oraz lęk o własne zdrowie i życie. Są to jednak symptomy wywołane przez myśli i emocje, nie przez jakąkolwiek chorobę fizyczną. Napady przeważnie trwają około kilku minut, ale mogą utrzymywać się nawet do kilku godzin. Z tego artykułu dowiesz się, jak pomóc osobie z atakiem paniki.

Jak pomóc osobie z atakiem paniki?

Jak pomóc osobie z nerwicą, która właśnie doświadcza napadu lęku? W takiej sytuacji najważniejszy jest oddech. Poznaj pomocne sposoby na skrócenie ataku paniki:

  • w pierwszej kolejności zwróć uwagę na oddech. Atak lęku często wiąże się z myślą, że nie jest się w stanie nabrać w płuca powietrza. Gdy wymknie się to spod kontroli, pojawia się realna duszność i niedotlenienie. W rzeczywistości jednak można odzyskać kontrolę nad oddychaniem. Jeśli to możliwe, zwróć uwagę na swój własny spokojny oddech, kładąc rękę drugiej osoby na swojej klatce piersiowej. Mów spokojnym tonem, licząc oddechy i narzucając wolne tempo wdechów i wydechów;
  • w czasie ataku paniki skuteczne może okazać się odwrócenie uwagi od lęku i katastroficznych myśli. Najprostszym sposobem jest wspólne policzenie do dziesięciu. Zachęcaj osobę do skupienia się na liczbach i samodzielnego odliczania do końca. Powinno odbyć się to w wolnym, spokojnym tempie;
  • jeżeli widzisz, że objawy paniki dopiero się nasilają, spróbuj zaangażować osobę w jakiś temat rozmowy, który ją ciekawi. Jeśli to możliwe, możesz też zachęcić ją do wspólnego wykonania kilku prostych ćwiczeń lub skupienia wzroku na jednym punkcie. Wszystko to działa w sposób rozpraszający od nadchodzącego ataku i może mu całkowicie zapobiec;
  • racjonalizuj i stosuj pozytywne afirmacje, aby złagodzić pojawiający się instynkt walki lub ucieczki. Powtarzaj uspokajające zdania, przekonuj o bezpieczeństwie i uświadamiaj, że to tylko atak paniki, a nie realne zagrożenie.
Przeczytaj  Jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami?

Leczenie ataków paniki w poważnych sytuacjach

Jak pomóc osobie z atakiem paniki, u której doszło do duszności, zawrotów głowy, drżenia kończyn lub utraty przytomności? Wówczas najlepiej jak najszybciej wezwać pogotowie. Choć są to objawy o przyczynach psychicznych, skutki mogą być jak najbardziej realne, a nawet zagrażające życiu. Jak pomóc osobie po traumie, u której ataki paniki pojawiają się regularnie i często? W takiej sytuacji najlepsze będzie profesjonalne leczenie z zastosowaniem psychoterapii.

Wiesz już, jak pomóc osobie z atakiem paniki. Wymienione przez nas metody zwalczają jednak tylko objawy, nie przyczyny ataków paniki. Na dłuższą metę najlepiej udać się po pomoc do psychiatry, który będzie pracował z pacjentem nad przywróceniem u niego równowagi psychicznej. Proces ten wymaga sporo czasu i cierpliwości, lecz często jest skuteczny.

Powiązane:

    None Found
Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne artykuły